Big Data, big deal!

12 juli 2017

Big Data, big deal!

Data is een hot topic, overal wordt erover geschreven. De explosief groeiende hoeveelheid digitale gegevens in onze samenleving biedt een nieuwe grondstof voor innovatie en brengt nieuwe economische en maatschappelijke kansen met zich mee. De verwachting is dat data en dan met name big data het ‘geheel’ in beeld krijgt en dat ons daardoor in staat stelt om sneller, efficiënter of goedkoper te organiseren. Steeds meer organisaties ontdekken dat ze over enorme hoeveelheden data beschikken die mogelijk waardevol zijn voor hun bedrijfsproces of hun maatschappelijke doelstelling.

Het ideaal van de maakbare samenleving bloeit bij velen op. Zo kunnen dijken dankzij sensoren zelf alarm slaan als onderhoud nodig is. Twitter berichten signaleren over opkomende werkloosheid. En politie hoopt met slimme camera’s crimineel of gewelddadig gedrag op te sporen en de buurt veiliger te maken. Denk aan een sportclub die het inzet om te bepalen welke spelers ze gaan kopen. Of een bank die gestopt is alleen talenten te rekruteren van topuniversiteiten omdat bleek dat kandidaten van minder prestigieuze universiteiten het beter deden. De data gedreven samenleving biedt inderdaad kansen voor een betere dienstverlening en een efficiëntere bedrijfsvoering. Het gaat erom hoe men het inzet om te komen tot waardevolle inzichten.

Door de toenemende rekenkracht van computers stelt het de analisten in staat om enorme datasets te gebruiken en een groot aantal variabelen te gebruiken in hun analyses. De analyse vereist vaak specifieke kennis en vaardigheden van de gebruiker zoals een data analist of data wetenschaper. Daarnaast zorgt het internet en social media ervoor dat de hoeveelheid data die we creëren extreem toeneemt. Daarnaast is het goedkoper geworden om data op te slaan, wat de mogelijkheden om analyse toe te passen heeft doen groeien.

Data science is eigenlijk een overkoepelende naam waarbij logische technieken, wiskunde, meetbaarheid en het gehele scala aan verschillende structuren verbonden zijn aan informatie indexen die als uiteindelijke doel hebben te leren en begrijpen van al die verzamelde informatie. “Big” data is simpel gezegd: gigantische hoeveelheden informatiestromen die niet standaard zijn en die niet door de standaard applicaties verwerkt kunnen worden.

Data analisten, die veelal werken met data analyse, scannen (in een notendop) uitgebreide samengestelde informatiestromen waaruit verbindingen begrijpelijk worden gemaakt. Uit de opeenstapeling van al deze kennis worden dan belangrijke gedetailleerde en voornamelijk toepasbare specifieke conclusies getrokken. Data analisten zijn veelal sterk financieel onderlegde en zeer kundige vakmensen die naast de benodigde creativiteit de processen tot in de kleine detail beheersen.

Een voorbeeld is de opslag van videobeelden. Beveiligingscamera’s in een supermarkt namen eerst alles op tape op. Als er na drie dagen niks gebeurd was werd de band teruggespoeld en werd er opnieuw over opgenomen. Dat is niet langer nodig. Een supermarkt kan nu digitale beelden - die de hele winkel vastleggen - naar de cloud versturen waar ze blijven opgeslagen. Vervolgens is het mogelijk analytics op deze beelden toe te passen: welke promoties werken goed? Voor welke schappen blijven mensen lang staan? Wat zijn de blinde hoeken in de winkel? Of predictive analytics: Stel dat we dit product in dit schap zouden leggen, wat zou het resultaat dan zijn? Deze analyses kan het management gebruiken om tot een optimale winkelinrichting te komen en maximaal rendement uit promoties te halen.

Een enorm intrigerend nieuw werkveld, data science. De groei en behoefte naar professionalisering in dit segment is enorm en kun je dit omschrijven als een echte opkomende markt. Wij zien dit in ons vakgebied ook gebeuren en spelen hier graag op in. De toekomst zal uitwijzen waar dit uiteindelijk naar toe zal gaan, maar een ding is zeker, het is nog maar net begonnen.

Michiel Sintnicolaas
Managing Partner

 

 

+31 (0)20 4421128
Stuur uw vraag
Volg Bridgewell op LinkedIn